مقابله با یک بیماری تهدید کننده زندگی یا یک رویداد جدی سلامتی
نوشته شده توسط : sanaz

تشخیص سرطان، بیماری قلبی یا سایر بیماری های جدی می تواند مخرب باشد. اما راه هایی برای کنار آمدن با پریشانی عاطفی و حفظ کیفیت زندگی وجود دارد.

اثرات عاطفی یک بیماری یا آسیب جدی

یک مشکل سلامتی جدی می تواند تمام جنبه های زندگی شما را مختل کند، چه یک بیماری مزمن باشد و چه یک بیماری تهدید کننده زندگی، مانند سرطان، یا یک رویداد سلامتی بزرگ مانند سکته مغزی، حمله قلبی، یا آسیب ناتوان کننده.

به نظر می رسد بسیاری از مشکلات جدی سلامتی به طور غیرمنتظره ای ایجاد می شوند و زندگی شما را به طور غیر منتظره ای بر هم می زند. ممکن است احساس کنید تحت تأثیر امواج احساسات دشوار - از ترس و نگرانی گرفته تا غم و اندوه عمیق، ناامیدی و اندوه - یا فقط بی‌حس شده‌اید، از شوک منجمد شده‌اید یا احساس کنید که هرگز نمی‌توانید با آن کنار بیایید. تغییرات عاطفی می تواند عملکرد یا درست فکر کردن را دشوار کند و حتی منجر به اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی شود.

اما تشخیص یا واکنش احساسی شما هر چه که باشد، مهم است که بدانید شما ناتوان نیستید. گام هایی وجود دارد که می توانید برای مقابله بهتر با موقعیت جدید خود بردارید، استرس و اضطراب ذهنی که اغلب با بیماری های جدی همراه است را کاهش دهید، و راهی برای هدایت این سفر جدید چالش برانگیز پیدا کنید.

واکنش های عاطفی رایج به بیماری های جدی عبارتند از:

عصبانیت یا ناامیدی در حالی که تلاش می کنید تا با تشخیص خود کنار بیایید - مکرراً می پرسید: "چرا من؟" یا سعی می کنید بفهمید آیا کاری انجام داده اید که سزاوار این کار هستید.

مواجهه با مرگ و میر خود و این احتمال که این بیماری به طور بالقوه می تواند پایان دهنده زندگی باشد.

نگرانی در مورد آینده - اینکه چگونه با آن کنار بیایید، چگونه هزینه درمان را بپردازید، چه اتفاقی برای عزیزانتان خواهد افتاد، دردی که ممکن است در حین پیشرفت بیماری با آن مواجه شوید، یا اینکه چگونه زندگی شما ممکن است تغییر کند.

غم از دست دادن سلامتی و عمر قدیمی.

احساس ناتوانی، ناامیدی یا ناتوانی در نگاه کردن فراتر از بدترین سناریو.

پشیمانی یا احساس گناه در مورد کارهایی که انجام داده اید و فکر می کنید ممکن است در بیماری یا آسیب شما نقش داشته باشد. شرمنده از اینکه وضعیت شما بر اطرافیان شما تأثیر می گذارد.

انکار اشتباه بودن چیزی یا امتناع از پذیرش تشخیص.

احساس انزوا، احساس جدا شدن از دوستان و عزیزانی که نمی توانند درک کنند که شما چه می کنید.

از دست دادن خود شما دیگر شما نیستید، بلکه وضعیت پزشکی شماست.

نحوه واکنش احساسی و میزان ناراحتی روانی که تجربه می کنید به عوامل مختلفی از جمله سن، شخصیت، نوع و پیش آگهی مشکل پزشکی که با آن مواجه هستید و میزان حمایت شما بستگی دارد.

موقعیت شما هرچه که باشد، باید بدانید که تجربه طیف گسترده ای از احساسات دشوار، پاسخی طبیعی به یک موقعیت بالقوه تغییر دهنده زندگی است.موضوعات پیچیده در درمان روانشناسی

این بدان معنا نیست که شما ضعیف هستید، دیوانه می شوید یا نمی توانید با چالش های سلامتی و احساسی پیش رو مواجه شوید.





:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: